Dla osób czytających ten wątek, które spotkały się z tym problemem, zwracam uwagę, że według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr. 2015/2120 (
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32015R2120) dostawcy usług internetowych muszą zapewniać dostęp do wszystkich zakończeń sieci internetu, niezależnie od wykorzystywanej technologii sieciowej. Połączenie internetowe bez wsparcia IPv6 nie zapewnia dostępu do wszystkich zakończeń sieci internetu. Przykładem tego mogą być podane przeze mnie strony internetowe. Dodatkowo, istnieją systemy autonomiczne (AS) posiadające jedynie adresy IPv6 (
https://bgp.tools/tags/jv6).
Jeżeli dotknął nas ten problem, możemy więc składać reklamację u operatora. Naszym roszczeniem może być naprawienie problemu poprzez odpowiednie wsparcie IPv6, lub, jeżeli nie jest to możliwe, przyznanie rabatu w wysokości, która umożliwi zakup VPN ze wsparciem IPv6 lub VPSa ze wsparciem IPv6, na którym możemy postawić własny VPN. U jednego z polskich operatorów uzyskałem już w ten sposób odpowiedni rabat.
Jeżeli operator nie uzna reklamacji, a nawet jeżeli uzna, a zależy nam na wsparciu IPv6, możemy zgłosić wniosek (ogólny, zwracający uwagę na problem, jako zapytanie w przypadku uznanej reklamacji LUB prośba o interwencję prezesa UKE w przypadku nieuznanej reklamacji) do UKE. UKE posiada odpowiedni formularz (
https://pue.uke.gov.pl/#/ConsumerForm). Art. 192 Prawa telekomunikacyjnego zobowiązuje prezesa UKE do realizacji obowiązków wynikających z przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2015/2120, do których należy zapewnienie przestrzegania przez dostawców usług internetowych swoich obowiązków, w tym dostępu do wszystkich zakończeń sieci internetu.